Vanavond (d.d. 21 april) horen wij of de maatregelen die wij nu moeten naleven zullen veranderen. Een van de belangrijkste vragen hierbij is: wat doen wij met het onderwijs? Zullen de basisscholen langzaam weer open mogen? En wat wordt besloten voor de scholen met oudere kinderen? Mag er straks weer écht contact zijn? Of blijft het vooral digitaal contact?

Wat de mededelingen vanavond ook zullen zijn, de afgelopen weken hebben ons hoe dan ook de nodige lessen geleerd. Lessen over het belang van het onderwijs. Lessen over digitalisering van het onderwijs. Maar ook lessen over het reguliere onderwijs.

In dit blog deel delen wij de 5 beste artikelen die de afgelopen weken zijn verschenen en die licht schijnen op deze lessen. Lees ze en laat hieronder in de comments weten hoe jij erover denkt.

1. De lessen van afstandsleren

Michiel Lucassen kijkt in dit artikel terug op het afstandsonderwijs van de afgelopen weken. Hij komt tot de conclusie dat een aantal aannames waarop leren in een school gebaseerd is, niet blijkt te kloppen in de huidige situatie. Wij moeten volgens hem dan ook kritische vragen stellen bij het onderwijs dat wij gaven in de klas, zodat wij echt kunnen leren van deze tijd. Gelukkig zijn er ook veel succesverhalen. Het artikel eindigt dan ook met een aantal praktische voorbeelden die succesvol blijken. 

Lees het artikel hier.

2. Hoe maak je online onderwijs sociaal?

Een van de grootste uitdagingen van online onderwijs is om online onderwijs sociaal te maken. Betrokkenheid is immers een belangrijke factor in studiesucces. Op deze site schreef Marjan de Ruijter al over de uitdaging om contact te maken bij online onderwijs in haar blog ‘Tech en touch’.

In een artikel op Scienceguide.nl komen ervaringsdeskundigen aan het woord die al langer online onderwijs geven. Met diverse inzichten en tips helpen zij alle nieuwe online docenten op weg. Ook voor programmamakers zijn er voldoende inzichten te vinden in dit artikel.

Lees het artikel hier.

3. Hoe COVID-19 het onderwijs kan veranderen​

Op de website van het World Economic Forum kijken Poornima Luthra (Copenhagen Business School) en Sandy Mackenzie (Copenhagen International School) naar de lange termijn. Net als Marjan de Ruijter (Beroeps Onderwijs: wankele benen?) zien zij een grote uitdaging in de verwachting dat het grootste deel van onze huidige scholieren en studenten zal gaan werken in beroepen die nu nog niet bestaan.

In dit artikel noemen zij vier aandachtspunten waarop het onderwijs zich daarom moet focussen. Helaas hebben zij de oplossingen nog niet, maar het is wel een mooi begin van de discussie over toekomstbestendig onderwijs.

Lees het artikel hier.

4. Ervaringen van Harvard University​

Het is altijd interessant om te kijken hoe de grote der aarde met de uitdagingen van het sluiten van scholen en universiteiten om gaan. Harvard University is binnen het onderwijs zo’n grote. Een instituut met veel traditie, maar ook veel middelen en mogelijkheden. 

In een interview vertelt Bridget Terry Long (decaan van de faculteit Onderwijs van Harvard University) over het proces dat zij hebben doorlopen. Ze laat zien tegen welke problemen zij zijn aangelopen en hoe zij met de situatie zijn omgegaan. Daarnaast kijkt zij kritisch naar de voor en nadelen van de digitalisering waartoe wij gedwongen zijn. Ook Long sluit af met de hoop dat het onderwijs zal veranderen door deze situatie. Daarnaast hoopt zij zoals velen op meer waardering van en investering in het onderwijs.

Lees het artikel hier.

5. Maatwerk in het onderwijs

Als nummer vijf hebben wij een opiniestuk uit trouw. Veel vragen die op dit moment gesteld worden gaan over de onbekende toekomst waarop wij onze kinderen voorbereiden. Wat kunnen wij van de huidige situatie leren voor die onbekende toekomst?

Monty Aal en Joyce van der Wegen laten in dit stuk zien dat we van deze periode ook veel kunnen leren voor een vraagstuk dat al jaren speelt. Hoe zorg je voor maatwerk voor leerlingen en studenten die dat nodig hebben?

Scholen en universiteiten zijn ingericht op gestandaardiseerd onderwijs voor de grote groep. Er zijn echter veel leerlingen die minder makkelijk mee kunnen met deze grote groep. Niet doordat zij het qua niveau of vaardigheden niet aankunnen. Maar doordat zij een chronische ziekte hebben waarvoor zij tijdens schooltijd naar het ziekenhuis moeten. Of doordat zij ook topsporter zijn, en moeten trainen tijdens colleges.

In dit opiniestuk betogen Aal en Van der Wegen dat deze tijd laat zien dat er veel meer maatwerk mogelijk is dan werd geboden. Wij kunnen volgens hen dus niet alleen leren voor de onbekende toekomst. Maar ook voor alle leerlingen en studenten die niet in het “rigide systeem” van het onderwijs passen.

Lees het artikel hier.

Bonus: op de kermisschool doen ze al jaren aan afstandsonderwijs

We sluiten deze lijst met artikelen af met een leuk artikel van De Correspondent. Niet een artikel dat aanzet tot nadenken over de toekomst. Maar een interview dat laat zien dat het misschien allemaal niet zo nieuw is. De school waar de kinderen van kermisexploitanten naartoe gaan, doet namelijk al jaren aan afstandsonderwijs. Zij worden nu dan ook platgebeld om ‘gewone’ scholen te helpen bij de plotselinge overgang.

Een interview van Vera Mulder met juf Petra Sormani, die al 20 (!) jaar afstandsonderwijs geeft.

Lees het artikel hier.

Heb jij ideeën over het onderwijs van de toekomst? Heb jij inzichten uit de afgelopen periode die ons kunnen helpen bij het ontwerpen van dit toekomstbestendig onderwijs? Deel het hieronder in de comments. Of nog beter: registreer je (Mijn account > Registreren) en schrijf een artikel op Toekomstbestendigonderwijs.nl.
Bijdrager
Vind je artikelen van Redactie leuk? Volg op sociale media!
Comments to: De 5 beste artikelen over afstandsonderwijs (plus bonus)

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

    Inloggen

    Leuk dat je mee wilt doen!
    Door je aan te melden kun je actief deelnemen aan de discussie over toekomstbestendig onderwijs. Volg je favoriete onderwerpen of auteurs, reageer op posts en deel je eigen inzichten in je eigen posts.
    Doe mee!
    Meld je aan en doe mee met onze zoektocht naar toekomstbestendig onderwijs.

    Wil je ook meeschrijven?
    Of wil je meedoen aan de discussie?