“De wereld is een school geworden”. Deze zin werd uitgesproken tijdens een inspirerende online bijeenkomst, gefaciliteerd door Dock20,  met collega’s uit het onderwijs in de brede zin van het woord: van basis tot hoger. Thema van de bijeenkomst was: ‘onderwijs na corona’. Na in hoog tempo de lopende programma’s te hebben gedigitaliseerd, hadden een aantal mensen behoefte om van wat meer afstand te kijken naar wat er nu in het onderwijs gebeurt, en wat dat kan betekenen voor de toekomst van dat onderwijs.

We waren het met elkaar eens dat het veel docenten goed lukt om in hoog tempo bestaande programma’s te digitaliseren en daarbij gebruik te maken van verschillende tools en technieken. Dat is ontzettend knap, en voor nu belangrijk en prima. Toch merken we ook dat het bij een aantal collega’s knaagt: op deze manier plakken we pleisters, en voor de langere termijn is er meer en/of iets anders nodig. Het woord ‘suboptimaal’ heb ik de laatste weken bij een paar van mijn collega’s al vaker gehoord: we doen wat we kunnen voor nu maar het is niet wat we willen of denken dat goed is op den duur. (recente uitspraak van een collega: “Ik praat en kijk in een doos, heb geen idee wat er aan de andere kant gebeurt. De studenten snappen (denk ik) wat ik zeg, ze weten dat het even niet anders kan en dat ze heel veel zelf moeten doen, maar of het écht aankomt en écht veel oplevert wat leren betreft …?’)

Waar we het in de digitale brainstorm ook met elkaar over eens waren, is dat we kunnen kiezen tussen twee frames:

ofwel

we hebben een crisis en gelukkig gaat alles weer wat meer open, nog even doorbijten en dan kunnen we hopelijk zo snel mogelijk weer terug naar hoe het was

ofwel

we ontdekken nu gaandeweg met elkaar, docenten, studenten, leraren, leerlingen, ouders en anderen, dat leren veel meer is dan met elkaar een curriculum doorlopen, al dan niet digitaal. We zijn allemaal als een dolle aan het leren, ook óver leren. Ouders zien hoe hun kinderen leren en vaak gaat er een wereld voor ze open. Nu gaat het voor ons allemaal, en dus ook in het onderwijs, om vragen als ‘hoe kan ik omgaan met een verandering die niet alleen mij maar iedereen diep raakt?’ en ‘hoe kan ik mij ontwikkelen in en met een wereld in verandering?

De deelnemers aan het gesprek deelden de overtuiging dat het laatste frame de grootste kans geeft om tot een daadwerkelijk toekomstbestendige inrichting van onderwijs te komen. Dat betekent misschien voor nu minder of een andere focus op inhoud en meer op begeleiding, studenten helpen hun eigen leervragen te formuleren. Dat betekent misschien ook dat we kleinschaliger moeten gaan werken, om studenten optimaal aan het leren te krijgen.

Daarvoor zijn veel gesprekken nodig, met elkaar, met studenten, met management. Gesprekken die soms gaan schuren. Vernieuwing, misschien radicale vernieuwing, verhoudt zich moeilijk tot de meer institutionele wensen en eisen die er ook zijn. En ook voor veel studenten is het spannend om de vertrouwde structuren misschien voor een deel los te laten. Het zou kunnen betekenen dat we ‘het onderwijsinstituut’ zoals we dat nu kennen, onder de loep moeten nemen.

Gewoon doorgaan alsof er niets is veranderd, gaat niet, zo vonden wij vorige week. Er ís iets wezenlijk veranderd. Op dit moment vraagt de situatie rond corona aan ons allemaal om in beweging te komen. Om uiteindelijk met elkaar vorm te kunnen geven aan een samenleving die in beweging is. En om vorm te kunnen geven aan onderwijs dat in beweging moet komen.

Om dat te doen is tijd en ruimte nodig om met elkaar van gedachten te wisselen over hoe dat onderwijs eruit kan gaan zien op basis van welke misschien wel herijkte visie op hoe wij onze studenten kunnen ondersteunen bij het betreden van samenleving waarin we anders met elkaar leven, leren en werken. De wereld is een school geworden. Hoe die nieuwe wereld eruit kan zien zullen we met elkaar moeten uitvinden. Met onze studenten en met elkaar. Wat zou het mooi zijn als wij met elkaar die gesprekken tot stand kunnen brengen, kunnen voeren en kunnen (helpen) hosten.

Vind je artikelen van Marjan leuk? Volg op sociale media!
Comments to: De wereld is een school geworden

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

    Inloggen

    Leuk dat je mee wilt doen!
    Door je aan te melden kun je actief deelnemen aan de discussie over toekomstbestendig onderwijs. Volg je favoriete onderwerpen of auteurs, reageer op posts en deel je eigen inzichten in je eigen posts.
    Doe mee!
    Meld je aan en doe mee met onze zoektocht naar toekomstbestendig onderwijs.

    Wil je ook meeschrijven?
    Of wil je meedoen aan de discussie?