Waarom het anders moet

In onze geschiedenis hebben wij vele vormen van leren gekend, die allen hun nut en noodzaak hadden. Het onderwijs zoals wij dat nu kennen, is ingegeven door de industriële revolutie en de ontwikkelingen hierna. Sindsdien heeft het onderwijs zich regelmatig aangepast aan de vele veranderingen.

Wij staan op dit moment op een punt waar een echte verandering van de manier van leren en ontwikkelen nodig is.

Schoolklas begin jaren '50 / Dutch classroom around 1950
Nationaal Archief / Spaarnestad Photo / J. van Eijk, SFA003000916

Op dit moment dienen immense vraagstukken op het gebied van de maatschappij, milieu en onze toekomst zich aan. Overheid, bedrijfsleven en de maatschappij zijn op zoek naar manieren om deze vraagstukken aan te kunnen pakken. Ze zoeken naar nieuwe manieren van organiseren, ontwikkelen en werken. En tegelijkertijd gaan de technologische ontwikkelingen ontzettend snel. In de nabije toekomst zal veel werk dat nu door geschoolde medewerkers wordt uitgevoerd door computers worden overgenomen, terwijl tegelijkertijd de problemen waar wij mee te maken krijgen groter en complexer lijken te worden. De meerwaarde van mensenwerk zal zich verplaatsen van productie en denkkracht naar creativiteit, het aanpakken van problemen, het onderzoeken en ontwikkelen van oplossingen, samenwerken en het verbinden van mensen, ideeën, kennis, kunde en vaardigheden. 

Hierbij hoort ook een andere manier van leren en ontwikkelen. Een manier van leren die meer gericht s op het aanleren van deze competenties. Leren dat minder gericht is op overdracht, en meer op samenwerken en ontdekken.

Leren tijdens de coronacrisis

En met name dit laatste is in een enorme stroomversnelling gekomen sinds de uitbraak van het coronavirus. Doordat bijna niemand elkaar meer in levende lijve mag zien, worden wij gedwongen om na te denken over de manier waarop wij samenwerken. Niet meer op de automatische piloot een vergadering bijwonen, maar bewust beslissen welke besprekingen nodig zijn en hoe wij dit gaan doen. Heel Nederland experimenteert hiermee.

Hetzelfde zien wij in het onderwijs terug. Iedere school, leraar, ouder en student is bezig met de vraag: hoe kunnen wij leren terwijl wij ons niet tussen de vertrouwde muren van het schoolgebouw mogen terugtrekken. Het leren is letterlijk de scholen uitgetrokken. En overal wordt geëxperimenteerd met allerlei vormen van leren. 

En waar de een kijkt hoe onze traditionele manier van leren in een nieuw jasje gestoken kan worden, kijkt een ander naar volledig andere vormen waarop iemand kan leren. En allebei deze experimenten zijn zeer waardevol.

Op Toekomstbestendigonderwijs.nl wil ik de verhalen van deze experimenten verzamelen en wil ik op zoek gaan naar de lessen die wij uit deze experimenten kunnen trekken. En dit alles met als doel om ons onderwijs, en alle andere vormen van leren, toekomstbestendig te maken. 

Ik hoop van harte dat al die leraren, onderwijskundigen, l&d-managers, ouders, studenten, scholieren en alle andere interim-onderwijsvernieuwers de verhalen van hun successen en hun falen willen delen, zodat wij samen kunnen werken aan het onderwijs van de toekomst.

Bijdrager
Comments to: Leren door het coronavirus

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

    Inloggen

    Leuk dat je mee wilt doen!
    Door je aan te melden kun je actief deelnemen aan de discussie over toekomstbestendig onderwijs. Volg je favoriete onderwerpen of auteurs, reageer op posts en deel je eigen inzichten in je eigen posts.
    Doe mee!
    Meld je aan en doe mee met onze zoektocht naar toekomstbestendig onderwijs.

    Wil je ook meeschrijven?
    Of wil je meedoen aan de discussie?