Binnen het vakgebied HRM wordt gesproken over ‘tech en touch’: de combinatie tussen gebruik van applicaties en de fysieke interactie bij werving en selectie. In onderwijsland moeten we op zoek naar een eigen invulling van ‘tech en touch’. De eerste weken na het stopzetten van fysiek onderwijs door de coronacrisis zijn onderwijsinstellingen als een dolle aan de slag gegaan met het digitaliseren van hun onderwijs. Met vaak spectaculair resultaat. Wat soms al jaren aan het sudderen was in werkgroepen of denktanks stond binnen een week ineens in de wereld. Razend knap hoe er is ‘gesprint’ naar andere vormen om onze onderwijsprogramma’s toch te kunnen laten doorgaan.

Het ziet ernaar uit dat deze sprint een marathon wordt. We krijgen te horen dat we ons moeten gaan voorbereiden op een anderhalvemetermaatschappij. En daarmee ook op anderhalvemeteronderwijs. Hoe dat eruit gaat zien, ik heb  geen idee.

Ooit, toen we nog op school lekker door elkaar zaten en liepen, kon je waardevolle halveminuutgesprekjes houden. Met collega’s en met studenten. Om even te vragen hoe het is, een vraag te stellen of te beantwoorden, om te checken hoeveel suiker iemand ook alweer in haar koffie wil. Die gesprekjes hebben we niet meer. Gek hoe je vaak in het voorbijgaan ‘voelt’ aan iemand of er iets nodig is, al was het maar aandacht. Die ‘touch’ moeten we nu bewust gaan inrichten, met de ‘tech’ komen we al een heel eind.

Volgende vraag is: hoe dan? Hier een paar dingen die de afgelopen weken goed werkten bij studenten:

  • als een student een vraag stelt per mail, (video)bel even of stel voor een korte belafspraak te maken. Tenzij het gaat om  een ja/nee-vraag, maar misschien zelfs dan ook. Contact blijkt nu vaak belangrijker dan de inhoud.
  • altijd als je iemand aan de digitale lijn hebt, check eerst in: hoe is het met je? Vraag even door na het antwoord ‘goed, en met u’? En als je de inhoud in bent gedoken, check dan ook uit: is er nog iets wat ik voor je kan doen?
  • in plaats van je werkcolleges 1-op-1 om te bouwen tot digitale lessen, waarin jij een klas studenten online door een powerpoint praat, maak korte kennisclips (die powerpoint heb je vaak al vrij snel ingesproken en online gezet) met opdrachten en gebruik de ingeroosterde lestijd om in groepjes van 4-6 studenten de lesstof te bespreken en verdiepen en om de gemaakte opdrachten te bespreken. Begin ook hierbij altijd met een ‘check in’: hoe gaat het?
  • maak duidelijke afspraken over wie wanneer zijn/haar camera en microfoon aan/uit heeft, en of je vragen en interactie wilt via de chat of in het videogesprek (bijvoorbeeld: iedereen heeft zijn camera uit, als je iets wilt zeggen of vragen zet je de camera aan, dan nodig ik je uit om iets te zeggen). Geef aandacht aan iedereen, ook aan degenen die hun camera’s uit laten staan. Bij gebrek aan oogcontact met de klas kun je er zo voor zorgen dat iedereen zich toch ‘gezien’ voelt.

Het zijn wat eerste stappen op de ontdekkingsreis naar anderhalvemeteronderwijs. Wat ik zelf merk en hoor van collega’s, is dat studenten nu vooral contact willen. Hoe dan ook. Het zijn onzekere en ontregelende tijden, voor hen nog meer dan voor veel van ons. Laten we kijken hoe we zo goed mogelijk met ze ‘in touch’ kunnen blijven in de nieuwe ‘tech’ wereld.

Bijdrager
Vind je artikelen van Marjan leuk? Volg op sociale media!
Comments to: ‘Tech en touch’

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

    Inloggen

    Leuk dat je mee wilt doen!
    Door je aan te melden kun je actief deelnemen aan de discussie over toekomstbestendig onderwijs. Volg je favoriete onderwerpen of auteurs, reageer op posts en deel je eigen inzichten in je eigen posts.
    Doe mee!
    Meld je aan en doe mee met onze zoektocht naar toekomstbestendig onderwijs.

    Wil je ook meeschrijven?
    Of wil je meedoen aan de discussie?