Coronatijd.

Voor velen van ons een zware, heftige klim, waarbij we alles op alles hebben gezet om de schade te beperken of simpelweg te overleven.

Letterlijk en figuurlijk.

Met kunst- en vliegwerk de leerlingen thuis aan het werk krijgen. In turbo-tempo video-overleg en virtuele lesruimte leren gebruiken. Zoeken naar zinvol en relevant thuiswerk. Ouders coachen en alles op alles zetten om zorgleerlingen in het vizier te houden.

We zijn er nog lang niet, maar straks komt het moment dat we boven zijn.

Dat we weer zicht krijgen op terug naar ‘normaal’. Of het ‘nieuwe normaal’.

En dàt is ’t moment voor een time-out.

Stop.

Zet de tijd stil en stap af.

Dat is ’t moment om echt even tijd te maken om dat ‘nieuwe normaal’ te doordenken. Niet meteen afdalen naar de waan van wat we al deden, want dat gaat ook weer snel en vergt al je aandacht. En voor je ’t weet val je weer terug in je oude groeven en gewoontes en is die hele beklimming voor niks geweest.

Deze top, dit moment is uniek.

Vanaf deze plek kun je overzien wat er achter ons ligt.

Wat hebben we gedaan, geleerd, ontdekt. Wat bleek essentieel en wat was bullshit. Hoe kunnen we deze bergtop gebruiken om het systeemdenken te leren. Het geheel te overzien. Te onderkennen welke drijfveren ons handelen bepaalden en hoe we dat straks willen. Samen te verkennen waar ’t ECHT om gaat.

Hoe richten we onze tuin van het leren zo in dat wat echt belangrijk is kan groeien.

Neem de tijd.

Doe vooral eerst een tijdje echt NIKS!

Creëer lege tijd, want daarin ontkiemen ideeën.

Denk na.

Wandel ‘ns naar de rand van de bergwei en durf je verbeelding te laten gaan. Hoe kan ’t straks zijn. Hoe zou jij ‘t graag willen. Wat is voor jou de essentie.

Overleg met anderen. Met je leerlingen over wat zij wijzer zijn geworden. Met je collega’s. Met de ouders die nu vaak een ander beeld hebben gekregen van het ambacht van leerkracht, maar die ook bewuster kijken naar WAT we eigenlijk meegeven in onze schooltijd. Met de talenten in de cirkel rondom de school, die vanuit hun eigen passie en expertise betrokken zijn bij het leren en daar ook een bijdrage in willen leveren.

Luister, lees, praat en durf groot te denken. Verzamel moed om je systeem anders in te richten, zodat vooral datgene kan groeien wat je werkelijk van waarde vindt.

Heb het lef om je oude patronen ter discussie te stellen, zo nodig los te laten, rigoureuze keuzes te maken.

Doe ’t samen. Dit is het moment.

Stille tijd nu.

Goeie reis straks!

Fijne dagen!

Wim, 10 april 2020, Alkmaar

https://wimvanbokhorst.nl/
Bijdrager
Vind je artikelen van KEETmeester leuk? Volg op sociale media!
Comments to: Time Out

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

    Inloggen

    Leuk dat je mee wilt doen!
    Door je aan te melden kun je actief deelnemen aan de discussie over toekomstbestendig onderwijs. Volg je favoriete onderwerpen of auteurs, reageer op posts en deel je eigen inzichten in je eigen posts.
    Doe mee!
    Meld je aan en doe mee met onze zoektocht naar toekomstbestendig onderwijs.

    Wil je ook meeschrijven?
    Of wil je meedoen aan de discussie?